První otázkou je proč bychom si vlastně měli vybrat k prodeji svého bytu či domu realitní kancelář? Nedokáži si to prodat sám (sama) a dokonce ušetřím na provizi?

Prodej nemovitostmi je zpravidla o velkých penězích a velkých emocích: frustrace, vztek a někdy bezmoc – jste schopni je zvládat?

Přestože prodej vypadá na první pohled jednoduše, ve skutečnosti tomu tak není. Kdo někdy prodával nemovitost, jistě potvrdí, že celý proces se vleče měsíce, každý den volá několik otravných makléřů, zda nechcete prodávat s ním a vyjednávání se zájemci je kapitola sama pro sebe. Navíc chyby jsou v této oblasti opravdu velmi drahé. Pokud ale zvolíte správnou realitní kancelář, ušetřený čas, peníze a nervy za to rozhodně stojí.

Aby se v tom ale člověk vyznal, když je na trhu tolik realitek. Navíc služby mnohých z nich za moc nestojí. Naštěstí ale existuje mnoho realitek, které mají nástroje a dokáží prodat Vaši nemovitost lépe a za daleko více peněz než vy sami.

Jak tedy poznám tu správnou?

Pojďme udělat malé výběrové řízení. Obsahuje pět základních otázek, na které se zaměříme.

1) Jak na vás působí makléř, který společnost zastupuje

Vše je o lidech. To, že jste oslovili renomovanou realitní kancelář, ještě neznamená, že ji zastupují jen samí profesionálové. I zde se můžete setkat s lajdákem, který Vás připraví o čas a peníze. Prodej nemovitosti je dlouhodobý proces, buďte proto při výběru konkrétního makléře obezřetní. Položte si několik otázek. Jaký je můj první dojem? Je mi ten člověk sympatický? Má přehled o trhu a dostatečnou kvalifikaci? Je dostatečně sebevědomí, asertivní a empatický zároveň? Jak asi bude působit na potenciální zájemce? Dodržuje dohody?
Dovedu si představit, že s tímto člověkem budu v kontaktu třeba každý den?

Dejte si na odpovědi dostatečný prostor. Smlouvu nemusíte uzavírat hned a s makléřem můžete potkat několikrát.

V případě, že jste si na otázky odpovíte kladně, máme první předpoklad, že obchod bude probíhat harmonicky. V opačném případě s makléřem nespolupracujte a vyberte si jiného. Ušetříte si tak mnoho času, peněz i nervů.

2) Jak vypadá prodejní plán Vašeho bytu či domu

Vybrali jste si správného člověka ke spolupráci? Výborně. Tím ale výběrové řízení nekončí. Chtějte vidět postup, celkový proces prodeje vaší nemovitosti. Realitní marketing a způsob prezentace nemovitosti je naprosto stěžejní. Nechte si proto ukázat předchozí realizované prodeje a prezentace. Mnohé napoví i webové stránky kanceláře, popř. osobní webovky konkrétního makléře. Pokud makléř nebo kancelář neumí prezentovat sebe, jak asi bude prezentovat Váš dům?

Projděte si tedy s makléřem následující:

Co vše služba zahrnuje? Bude mít vaše nemovitost vlastní webové stránky, videoprohlídku, profesionální fotografie a popis? Bude inzerce na nejnavštěvovanějších serverech? Je součástí i propagace na sociálních sítích (kampaně)? Dozví se o prodeji i lidé, kteří internet nevyužívají (offline marketing – plachty, dopisy sousedům, inzerce v místním tisku, apod.)? Pokud Vám takový plán makléř předloží a bude z něj patrná systematičnost a jasný postup, jste v dobrých rukách.

3) Jaké má realitní kancelář reference?

Kvalitní realitní kanceláře budují a dlouhodobě chrání svoji pověst. Její makléři se neustále vzdělávají tak, aby vždy poskytovali klientům odborné a profesionální služby. Dobrým znakem bývá certifikace od Asociace realitních kanceláří či přímo členství. Zkuste si proto realitní kancelář trochu prolustrovat. Zadejte jméno makléře nebo společnosti do Googlu, nezapomeňte ani na sociální sítě. Poptejte se na reference známých, pokud s realitní kanceláří spolupracovali, jak byli se službami spokojeni. Na špatné reference si dejte pozor a takové kanceláři se obloukem vyhněte

4) Franšíza velké realitní skupiny nebo malá místní kancelář?

Na tuto otázku neexistuje správná odpověď. Vždy ale dbejte na to, aby realitní kancelář znala velmi dobře místní poměry, specifika a trh v lokalitě, kde chcete prodat. Makléř, který skvěle prodává byty v centru Prahy nemusí být nutně první volbou pro prodej malebné chalupy v dědině v Krkonoších a naopak.
Výhodou velkých realitek je systém vzdělávání svých makléřů, sdílení informací a zakázek.
Naopak výhodou těch menších je často větší znalost lokality, místních poměrů a někdy i větší flexibilita.
Upřednostnil bych tu kancelář, která se v místní lokalitě pohybuje dlouho, mohu si ověřit její práci, má dobré reference a kvalitní prodejní plán a v neposlední řadě – s makléřem si rozumím lidsky. Obchod je totiž hlavně o lidech. Šikovní a úspěšní makléři pracují jak v malých, tak velkých kancelářích.

5) Výše provize a co je v ní vlastně obsaženo?

O marketingu a prodejním plánu již řeč byla. Co ale třeba právní servis, zabezpečení bezpečného převodu nemovitosti na nového vlastníka a vašich finančních prostředků? Jakou úschovu si vlastně platíte – advokátní, notářskou či bankovní? I to je přece součástí služby.
Výše provize závisí na lokalitě, zpravidla se pohybuje v rozmezí 3 – 6%

Jedna rada na závěr:

Vyberte jednu realitní kancelář, která splňuje výše uvedené a té dejte prostor, minimálně 3-6 měsíců. Ať už podepíšete exkluzivitu nebo ne, vyberte jen jednu. Když budete spolupracovat s více kancelářemi, pak věřte, že budete mít tak akorát více starostí, rozhodně ne víc peněz

Budeme rádi, když si vyberete naši kancelář. Ale ať už to budete spolupracovat s námi či nikoliv, přeji Vám hodně štěstí při výběru.